Pilinszky János ~ A várakozás szentsége
Mire is várakozunk ádvent idején? Jézus születésére, arra, hogy a
teremtett világban maga a teremtő Isten is testet öltsön. Arra
várakozunk, ami már réges-régen megtörtént.
Ez a magatartás, ez
a várakozás nem új. A felületen az ember köznapi életét mindenkor
könyörtelenül meghatározza az idő három - múlt, jelen és jövő -
látszatra összebékíthetetlen fázisa. A felületen igen. De nem a mélyben.
Ott, a mélyben mindig is tudta az emberiség, hogy tér és idő mechanikus
határait képes elmosni a minőség, a jóság, a szépség és igazság ereje.
Elég, ha a nagy drámákra vagy a nagy zeneművekre gondolunk, melyek
titokzatos módon attól nagyok, hogy többek közt alkalmat adnak arra is,
hogy a jövőre emlékezzünk és a múltra várakozzunk.
A minőség ideje időtlen. Amikor Bach passióját hallgatjuk: honnét szól
ez a zene? A múltból? A jelenből? A jövőből? Egy bizonyos: mérhetetlenül
több, mint kegyeletes megemlékezés és sokkalta több, mint reménykedő
utópia. Egyszerre szól mindenfelől.
Az ádventi várakozás
lényege szerint: várakozás arra Aki van; ahogy a szeretet misztériuma
sem egyéb, mint vágyakozás az után, aki van, aki a miénk. Persze, erről a
várakozásról és erről a vágyódáról csak dadogva tudunk beszélni. Annál
is inkább, mivel Isten valóban megtestesült közöttünk, vállalva a lét
minden súlyát és megosztottságát. És mégis, túl idő és tér vastörvényén,
melynek - megszületvén Betlehemben - maga a teremtő Isten is készséggel
és véghetetlen önátadással vetette alá magát. Ádvent idején mi arra
várakozunk és az után vágyódhatunk: ami megtörtént és akit kétezer
esztendeje jól-rosszul a kezünk között tartunk Vágyódunk utána és
várakozunk rá, azzal, hogy Isten beleszületett az időbe, módunkban áll
kiemelkedni az időből.
Az ádventi várakozás hasonlít a
megemlékezéshez, de valóban mindennél távolabb áll tőle. Valódi
várakozás. Pontosan úgy, ahogy a szeretet mindennél valóságosabban
vágyakozik az után, akit magához ölel és örök újszülöttként a karjai
között tart.
~ részlet ~