PILINSZKY JÁNOS: NAGYBÖJTI LEVÉL
A nagyböjt ilyen értelemben az alázat legfőbb iskolája számunkra, „a katarzis évada”, mely halandó voltunk megértésében, belátásában és elfogadásában tetőzik. Az, hogy bocsánatot nyerünk, és az, hogy halálunk után az örök élet ígérete vár ránk: tökéletesen ingyenes, isteni ajándék. A nagyböjti időszak szelleme fokozhatatlanul drámai, se a bűn realitását, se a halál tényét nem szépíti. Ellenkezőleg: mindkettőnek, a halálnak és a bűnnek is, pontosabban halálunknak és bűneinknek is teljes súlyát tárja elénk. Félelmetes iskola. És szabadulásunk belőle – minden megszenvedettsége ellenére – mégse valamiféle törvényszerű átmenet gyümölcse, hanem olyan ajándék, mely minden reményt, minden elképzelést fölülmúl békéjével és makulátlan szeretetével.
Ha az
újkori irodalomból azt az írót kellene megneveznem, akinek műveiben a
nagyböjt nagy metafizikai drámája a legmélyebben és talán legszélesebben
nyert megfogalmazást, minden bizonnyal Dosztojevszkij nevét említeném
legelöl. Ő talán az egyetlen „klasszikusunk”, akinek „mondandója” még ma
is nyitottan áll előttünk. A „bűn őrületétől” kevesen gyötrődtek
annyit, mint ő (egyik rövid posztumusz műve a világirodalom
legfélelmetesebb önvallomása), de a megsebzett „Báránytól” nyert ítélet
csodálatos békéjéről se tudott író nálánál „többet” papírra rögzíteni.
Az, hogy
befejezésül épp Dosztojevszkijre hivatkozom, többek közt azt is
bizonyítja számomra, hogy a nagyböjt „enyhített”, mai formája semmiképp
se von le semmit annak örök (égetően örök) aktualitásából. Ellenkezőleg:
minél előbbre jutunk a történelemben, annál nyilvánvalóbban fölszínre
kerül az emberi sorsnak az a „mélyrétege”, változatlan, lényegbeli
tényezőivel együtt, amiről az Evangélium beszél.
Milyen jó volna végre valóban meghallanom, meghallanunk.
PILINSZKY JÁNOS: KÖLCSÖNÖS SZERETET – KÖLCSÖNÖS SZENVEDÉS
Hamvazószerda jele, szürke hamuja arra figyelmeztet, ami sorsunkban törékeny, emberségünkben esendő. Arra, hogy halandók vagyunk. Mivel csak így, ennek teljes tudomásulvételével érthetjük meg azt a másik „gyengeséget”, „isteni gyengeséget”, amire hamvazószerdán fölkészülünk: Krisztus halálát. A nagyböjt első napja nem véletlenül a halandó emberé, ahogy az utolsó se véletlenül a sírba fektetett Istené. Krisztus halandóságunkban adhatott nekünk egyedül halhatatlan találkozót, ahogy ezt a József Attila-sorok szándékuk ellenére is megfogalmazzák: „Aki halandó, csak halandót / szerethet halhatatlanul”. Ez az isteni szeretet legmélyebb titka, mely épp veszendőségünket választotta örök találkozóhelyül.
A hamu
keresztjéről a kereszt halottjáig egyenes út vezet, egyazon út különböző
stációin át. Minden állomás veszendőségünk egy-egy fejezete: tökéletes
osztozkodás Isten és ember közt – halálban és halhatatlanságban.
Ezt az
utat a szeretet írta elénk, végigjárni is egyedül a szeretet képes hát. A
kölcsönös szeretet és a kölcsönös szenvedés: Isten és ember kölcsönös
szeretete és kölcsönös szenvedése. Mivel ahogy Istennek szenvedés volt
halálunk és bűneink vállalása, nekünk se lehet eljutnunk Isten tökéletes
halhatatlanságába és tökéletes ártatlanságába, egyedül szenvedések
árán, s egyedül a szeretet erejével. (S. Weil.)
A nagyböjt
tehát lényege szerint a szeretet legmélyebb titkaiba való beavatás. A
halál burka alatt itt érik a legvakítóbb fény, Isten és ember közös
hajnala.
Forrás ~ Internet